Fietsongeval.be ontving een mailbericht van een man die een aantal weken in Antwerpen op de gekende Plantin en Moretuslei door 2 politieagenten tegengehouden werd. Hij reed met zijn speed pedelec aan een snelheid van 43 km/uur op de rijbaan i.p.v. het fietspad aangegeven door een gebodsbord D9. Volgens de politie moest hij het fietspad volgen. De…
Fietsongeval.be ontving een mailbericht van een man die een aantal weken in Antwerpen op de gekende Plantin en Moretuslei door 2 politieagenten tegengehouden werd. Hij reed met zijn speed pedelec aan een snelheid van 43 km/uur op de rijbaan i.p.v. het fietspad aangegeven door een gebodsbord D9.
Volgens de politie moest hij het fietspad volgen. De politieagenten vergissen zich: ik neem hen niets kwalijk, de regelgeving is niet evident.
op een rijbaan waar de maximumsnelheid 50 km/u is, gelden de volgende regels:
De snelheid op een fietspad wordt niet geregeld maar mijn stelling is om steeds de omgevingssnelheid te respecteren (50 km/u of 30km/u in zone30), maar altijd een aangepaste snelheid te voeren.
Wat de onderborden betreft, hou er rekening mee dat speed pedelecs op jaagpaden verboden zijn tenzij het onderbord de klasse P toelaat, maar met een maximumsnelheid van 30 km/u.
Fietsongeval.be geeft je de juiste informatie betreffende de wegcode.